جستجو کردن
جستجو کردن
جستجو کردن

مقایسه چیلر با داکت اسپلیت

مقایسه جامع چیلر و داکت اسپلیت

مقایسه چیلر با داکت اسپلیت

برای مقایسه این دو محصول نیاز به شناخت هر کدام به صورت مجزا خواهیم داشت. هر دو جزو سیستم­های تهویه مطبوع محسوب می­شوند و کارایی نسبتا مشابهی دارند. در ادامه مطلب مشخصات فنی این سیستم­ها را بیان می­کنیم و در پایان تفاوت چیلر با داکت اسپلیت را درک خواهید کرد.

خیلی از افراد دائما این سوال را در هن میپرورانند که آیا چیلر برای محیط مورد انتخاب من مناسب است یا نه؟

یا خیلی از کارفرماها قصد دارند تا با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را از سیستم تهویه مطبوع داشته باشند و از طرفی به دنبال این هستند که با وجود مقرون به صرفه بودن آیا چیلر میتواند نیازهای سرمایشی یا گرمایشی ساکنان را تامین کند یا خیر.

اگر حتی به بخش نظرات سایت هورسان هم دقت کنید، افراد زیادی این سوال را از کارشناسان ما میپرسند (آیا بهترین انتخاب خرید چیلر است؟) و اگر تا انتها همراه ما باشید سعی میکنیم تا جواب این سوال را به شما بدهیم.

چیلر چیست؟

چیلر در واقع یک بخش از سیستم تهویه است که در آن تبادل گرما بین آبی که به ساختمان می­رود و به اواپراتور می­رسد اتفاق می افتد. یک کندانسور خنک کننده آب از برج خنک کننده برای کاهش دمای کندانسور استفاده می­کند. این برج گرما را از کندانسور گرفته و در دمای 95 درجه فارنهایت یا 35 درجه سانتیگراد باقی می­ماند.

تفاوت چیلر و اسپلیت

آب با استفاده از پمپ به برج خنک کننده ارسال می­شود تا با تبخیر آب در برج خنک کننده خنک شود. دمای آب خنک شده به 85 درجه فارنهایت یا 29 درجه سانتیگراد کاهش می­یابد و دوباره وارد کندانسور می­شود. این روند به طور مداوم تکرار می­شود.

قبل از اینکه تفاوت های چیلر با داکت اسپلیت را با هم بررسی کنیم باید تعریف مشخصی از مینی چیلر داشته باشیم که اگر نیاز بود شما از قبل آشنایی با مینی چیلر داشته باشید.

مینی چیلر چیست؟

اگر به اسم مینی چیلر دقت کنید متوجه میشوید که همان چیلر است در ابعاد کوچکتر که ظرفیت تبرید پایین تری نسبت به چیلر دارد و این طرفیت چیزی کمتر از 10 تن تبرید است.

اولین تفاوت چیلر با داکت اسپلیت واحدهای فن کویل هستند.

آب سرد به واحدهای فن کویل منتقل می­شود که شامل باله­ ها و فن­ هایی با سطح زیاد است و از طریق فرایند تبادل هوا و گرما، گرما را از فضا جذب می­کند. هر واحد فن کویل دارای ترموستات مخصوص به خود است که میزان خنک کننده مورد نیاز را تنظیم می­کند. آب سرد گرم شده و در دمای 55 درجه فارنهایت یا 13 درجه سانتیگراد به چیلر برمی­گردد.

دمای آب پس از خنک شدن فضا 10 درجه فارنهایت یا 6 درجه سانتیگراد گرم می­شود. آب پس از آن دوباره به اواپراتور چیلر منتقل می­شود و در آنجا سرد می­شود. در این بخش 45 درجه فارنهایت سرد می­شود تا دوباره به همه واحدهای فن کویل بازگردد. این روند هم چنان تکرار می­شود.

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت در مشخصات فنی

در چیلرها دو نوع کندانسور وجود دارد یعنی هوا خنک و آب خنک. یک کندانسور خنک کننده هوا از هوای محیط برای خنک سازی و متراکم شدن گاز مبرد گرم به حالت مایع استفاده می­کند. می­تواند در داخل چیلر واقع شود یا از راه دور در خارج قرار داشته باشد، اما در نهایت گرمای چیلر را به هوا منتقل می­کند. آب در یک کندانسور برج خنک کننده مبرد را خنک و متراکم می­کند.

کانال AC

همانطور که از نام آن مشخص است، یک سیستم AC کانال دار تجهیز شده در کنار کانال­های موجود در دیوارها و سقف است و برای تهیه تهویه هوا در سراسر خانه استفاده می­شود. واحد اصلی یعنی کندانسور در خارج از دید قرار دارد.

تقسیم AC

به لطف سیستم تقسیم AC ، کندانسور خارج از خانه است. این بخش فشار را به مبرد وارد می­کند و از طریق لوله ای که به واحد داخلی اواپراتور متصل است عبور می­کند. بسیاری از سیستم­های AC جداگانه می­توانند تا چهار واحد داخلی را به یک کندانسور متصل کنند. هر نوع سیستم دارای مزایا و معایبی است. این عوامل را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند که تعیین کنید کدام گزینه نیاز شما را برآورده می­کند.

مقایسه سریع بر اساس تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

مقایسه جامع چیلر و داکت اسپلیت

  • بهره وری

سیستم های Split به شما این امکان را می­دهند که فقط اتاق­هایی را که انتخاب می­کنید خنک کنید. از آن­جا که این سیستم­ها برای خنک کردن اتاق­های منفرد طراحی شده ­اند، حتی اگر هر اتاق دارای یک واحد داخلی باشد، فضای کلی به طور یکنواخت خنک نمی­شود. واحدهای اضافی به توان اضافی نیاز دارند. بنابراین در برخی از زمان­ها در مقایسه با چیلر احتمالاً یک نقطه بازده کاهش یافته از نظر هزینه و بازده انرژی وجود دارد.

  • سر و صدا

هر دو سیستم ساکت هستند. از آن­جا که کندانسور در خارج از خانه قرار دارد، در داخل خانه سر و صدای کمی وجود دارد. در صورت نزدیکی واحدهای مسکونی ممکن است همسایه ­ها صدای کارکرد آن را بشنوند اما چندان هم صدای ازار دهنده ­ای ندارد.

  • راحتی و انعطاف پذیری

سیستم­های داکت اسپلیت انعطاف پذیری خوبی را ارائه می­دهند. از نظر نصب دردسر ساز نیستند، کوچک­تر از چیلر هستند و انعطاف پذیرتر هم هستند. واحدهای داخلی را می­توان به راحتی بر روی دیوار یا سقف نصب کرد. آن­ها قابل برنامه ریزی هستند در نتیجه کار با سهولت بیشتری انجام می­شود.

در بسیاری از سیستم­ها گزینه ­های کنترل از راه دور را برای راحتی هر چه بیشتر کاربران فراهم می­کنند. نصب سیستم کانال دار نیاز به برنامه ریزی و فضای کافی برای کانال کشی دارد. پس از نصب برای کارکرد بهتر سیستم به کمی تلاش نیاز است. این سیستم معمولاً از طریق پانل­ها در مکان­های مختلف خانه کنترل می­شود.

اگرچه برخی از تولیدکنندگان دسترسی از راه دور را از طریق برنامه تلفن ارائه می­دهند ولی همه محصولات این ویژگی را ندارند. مانند سیستم های اسپلیت، سیستم­ های داکت نیز می­توانند برنامه ریزی شوند. در واقع آن چه که باید در نظر گرفته شود محل احداث و نصب این تجهیزات است. چقدر فضا در اختیار دارید؟ چند اتاق دارید؟ تمامی این موارد را در نظر بگیرید.

اگر کنجکاوی شما برای دانستن تفاوت چیلر با داکت اسپلیت کشف رازهای عجیب است در اشتباه هستید. در واقع از نظر کیفی و بازدهی تفاوت چندانی ندارند. صرفا شرایط احداث و کانال کشی متفاوت خواهد بود. هر دو از سیستم­های پرفروش و محبوب تهویه مطبوع هستند و برای بسیاری از ساختمان­های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می­گیرند.

تفاوت سیستم داکت اسپلیت با چیلر در مکان آنها جهت تنظیم رطوبت

یکی از تفاوت های داکت اسپلیت و چیلر ها، در قابلیت این دستگاه ها است. قابلیت کم کردن و یا زیاد کردن رطوبت هوای ورودی به فضا یا ساختمان. سیستم های داکت اسپلیت تنها در حالت سرمادهی که مبرد داخل کویل های اوپراتور آن می شود علل کاهش و یا کم شدن رطوبت در فصل تابستان است و در فصل زمستان امکان کاهش و یا افزایش رطوبت را به شما نمی دهد. اما چیلر ها بواسطه وصل شدن سیستم های هواساز که به صورت پکیج یونت استفاده می شود به شما این قابلیت را می دهد که در هواساز آن امکانات رطوبت زنی و رطوبت گیری را اضافه کنید و دقت رطوبت هوا را در فصول تابستان و زمستان هم هر طور که خواستید مدیریت کنید.

 

جمع بندی

تا این جای مطلع قطعا سوال شما این است. با توجه به تفاوت چیلر و داکت اسپلیت کدام یک بهتر است؟ لطفا صبور باشید و اطلاعات را کامل مطالعه کنید. با وجود گزینه های فراوان برای خنک سازی منزل، تعیین این که چه سیستمی بیشترین کارایی را برای شما دارد کار طاقت فرسایی است. در واقع با مطرح کردن شرایط محیطی موجود کارشناسان شما را در تصمیم گیری راهنمایی خواهند کرد.

اگر قصد خرید یک سیستم تهویه مطبوع را دارید، بهتر است  گزینه­ های معروف­ مانند سیستم­های تهویه مطبوع داکت و اسپلیت استفاده کنید. این مقاله نمای کلی از هر دو سیستم و همچنین جوانب مثبت و منفی هر یک را برای کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام سیستم بهتر با نیاز و بودجه شما سازگار است، ارائه می­دهد. علاوه بر قیمت خود سیستم، معایبی همچون کانال کشی و احداث را در نظر بگیرید.

5/5 - (7 امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله:

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راضیه مطهری
راضیه مطهری
2 سال قبل

سلام خیلی عالی بود توضیحاتتون میخواستم بدونم بهتر نیست به جای چیلر چندتا مینی چیلر تهیه کنیم؟
ممنون میشم جواب بدید؟

راضیه
راضیه
2 سال قبل

موضوع واقعا سختی هستش واقعا فکر میکنم اینکه خودمون بخوایم تصمیم بگیریم اشتباه

امیر
امیر
2 سال قبل

برای یک مکان 500 متری که میخواد فروشگاه ورزشی بشه مینی چیلر پیشنهاد می کنید یا یک یا چند چیلر ؟

حسام
حسام
2 سال قبل

کاربردی بود دستتون درد نکنه

ساناز
ساناز
2 سال قبل

ممنونم از این مقاله خوبتون چون واقعا مقایسه خوبی بود برای چیلر با اسپلیت ها منتها برای من هم سوال پیش اومد که چیلر برای محیط ما مناسب هست یا نه چطور می تونم از شما کمک بگیرم بابت این موضوع ؟